Zeppelin nad Czechowicami
Duży sterowiec pojawi się nad miastem
W I połowie XX wieku umysły awiatorów zaprzątało wielce zajmujące zagadnienie. Co zdominuje transport powietrzny? Samoloty czy może sterowce? Pytanie to nie było bezzasadne, ponieważ wówczas człowiek dopiero co uczył się latać, pomijając balony, które są wynalazkiem znacznie wcześniejszym. A sterowce były wówczas czymś w rodzaju dzisiejszych jumbo jetów. Pojedyncze samoloty zabierały na swój pokład zaledwie paru pasażerów, natomiast sterowce mogły przewieźć ich znaczną ilość. Początkiem końca sterowców była tragedia sterowca Hindenburg z 1937 roku. Przyczyniło się to do tego, że ludzie zaczęli ufać jedynie samolotom.
Obecnie produkowane sterowce są bardziej ciekawostką historyczną niż realnym rodzajem usług na rynku transportowym. Jednakże należy zaznaczyć, że obecnie sterowce są całkowicie bezpieczne i nie zagrażają pasażerom tak jak to było w przypadku Hindenburga. Jest to ważne w kontekście nadchodzącego wydarzenia. Już we wtorek, 14 września nad Bielsko-Białą i Czechowicami-Dziedzicami przeleci Zeppelin firmy ZF Frierdrischshafen. Mało tego, że przeleci. Chętne osoby będą mogły wsiąść na pokład sterowca i przeżyć podniebną przejażdżkę.
Program przelotu sterowca
Wspomniany Zeppelin rozpoczął swoją podróż po Polsce w sobotę, 11 września, natomiast jego lot w naszym kraju zakończy się 16 września, w czwartek. Ciekawostką może być fakt, że w niektórych miastach województw śląskiego i dolnośląskiego firma ZF Frierdrisch ma swoje zakłady. 11 września sterowiec przeleciał nad Katowicami i Gliwicami. 12 września pojawił się na niebie częstochowskim, natomiast 14 września zobaczą go mieszkańcy Czechowic-Dziedzic oraz Bielsko-Białej. W dniach 15 i 16 września Zeppelin będzie krążył nad Wrocławiem. Warto dodać, że bilety na przejażdżkę Zeppelinem mogą wygrać studenci.
Zeppelin NT, bo tak brzmi pełna nazwa sterowca, którego niebawem zobaczymy to najnowocześniejsza maszyna tego typu. Ma długość 75 metrów i potrafi osiągnąć prędkość do 100 km na godzinę. Może wznieść się maksymalnie na 3000 metrów, natomiast standardowa wysokość jaką osiąga to 300 metrów. Jego zasilanie to hel, zaś sterowiec może startować jak helikopter i unosić się w powietrzu.